Någon svensk här? som har varit på Tobago?

Questions and comment outside the scope of the above topic groups
Post Reply
Camillad

Någon svensk här? som har varit på Tobago?

Post by Camillad »

Hej Camilla här :lol:

Finns det något svensk här på fomrumet som har varit på Tobago?
Jag och min man ska åka till Tobago den 13 mars, om vi vågar, jag är gravid nu och det visste vi inte när vi bokade resan :wink:
Vi ska på bo Tobago Islands Suites som ligger i Mount Irvine-området på den sydvästra sidan av ön..

Tack på förhand
Camilla
Ronald
Tobago Fanatic
Tobago Fanatic

Post by Ronald »

Hej/Hi Camilla

Det finns många svenskar som har rest tilll Tobago, jag är en av dem, har åkt dit sedan -92. Då du inte lämnade någon kontaktinfo, måste du meila mig direkt eller via forumet.

Jag bor inte på hotel eler hyr hus, jag hyr hos en lokal familj i Bon Accord. Då jag lever mer-eller-mindre som lokala då jag är där, kan jag kanske inte svara på frågor som rör specifika hotel etc, där är nog forumet en bättre källa. Men allmänna frågor, oavsett vad det är, bara fråga...

There are many from Sweden who has been travelling to Tobago, I´m one of them, been there since -92. As you didnt leave any contact info, you have to write me direct or via the forum.

I don´t stay at hotels or renting houses, I rent by local friends in Bon Accord. As I live more-and-less as locals when I´m there, I might not be able to answer questions regarding specific hotels and so on, than the forum might be a better source. But general questions, what ever it can be, just ask..

Ronald
Camillad

Post by Camillad »

Hejhej :lol:
Roligt att du svarade, verkar inte vara så många svenskar på denna sidan.
Jo vi har bokat en resa till Tobago och kommer åka i mars i så fall, vi har nu blivit lite osäkra på om vi vågar åka då vi fått veta att vi är gravida! Vi har värsta beslutsångesten hur vi ska göra! Vi längtar till Tobago som vi sett fram emot och det ser ju så vacker och underbart ut men samtidigt är vi ju rädda att riskera att något händer.
Vi vet inte så mycket om Tobago..

Vi ska bo på ett hotell som heter Tobago Islands Suites som ligger i Mount Irvine-området på den sydvästra sidan av ön.
Känner du till detta område? är det långt ifrån restauranger, affärer etc. ?
Hotellet har nämligen ingen restaurang
Det står i apollos information att det är 3 km till strand men på hotellets sidan står det 6-20 minuters gångavstånd?
http://www.mytobago.info/accommodation2a.php/191

Hur är sjukvådern? Är nu välldigt nojjig om något skulle hända då jag är gravid?
Hur är maten? behöver man vara rädd för att bli dålig av den?

Vet du några bra restauranger där vi kan känna oss säkra med maten?

har sett ett område som heter pigeon point och det ser enormt vackert ut, är det sant att man måste betala för att vara på stranden där?

Tack på förhand

Camilla
Ronald
Tobago Fanatic
Tobago Fanatic

Post by Ronald »

Hi/Hej Camilla

I write you directly on swedish as the meil will be quit big

Ronald
Dr Stefan Rustscheff
Oh, so Sad!
Oh, so Sad!

Svenskar på Tobago!

Post by Dr Stefan Rustscheff »

Hej, Du får gärna kontakta mig om Du har frågor när det gäller graviditet och resor samt hälsa.
mvh
Dr Stefan Rustscheff 8)
Camillad

Re: Svenskar på Tobago!

Post by Camillad »

Dr Stefan Rustscheff wrote:Hej, Du får gärna kontakta mig om Du har frågor när det gäller graviditet och resor samt hälsa.
mvh
Dr Stefan Rustscheff 8)
Hej Stefan :lol:
vad snällt av dig att svara och erbjuda dig att besvara på frågor :D
Jo, som du säkert har läst i tidigare inlägg har jag och min man bokat en resa till Tobago! Detta var för några månader sedan och innan vi visste att vi väntar en liten :)
Så nu står vi här här och har värsta beslustsångeten över hur vi ska göra! Naturligtvis vill vi jätte gärna åka men är rädda, tänk om vi äventyrar detta kärleksbarn som vi väntat på så länge, vi skulle aldrig förlåta oss själva :cry: och jag vågar nog inte åka utan vaccin, alla säger olika om vilka vaccin man BÖR ta och FÅR ta som gravid?
Sedan är det lång flygresa, 12 timmar från Amsterdam :?

Vre ju jätte snällt om du ville kommentera mina tankar/funderingar och även min mans, han delar mina undringar..
Tack på förhand
Mvh Camilla
Dr Stefan Rustscheff
Oh, so Sad!
Oh, so Sad!

Graviditet

Post by Dr Stefan Rustscheff »

Hej, jag såg inte ditt svar förrän i dag. När det gäller vacciner är det bara Havrix (hepatit A) eller gammaglobulin och Dukoral Du behöver. När det gäller Dukoral och gammaglobulin är dessa klassade som kategori A, dvs riskerna att ta medicinen vid en graviditet är fursumbara och preparaten har intagits av ett stort antal gravida utan skador. Detta gäller inte Havrix som är oklassat när det gäller graviditet. Vill man vara extra försiktig kan man nöja sig med vanligt gammaglobulin men det tycker jag åtminstone man skall ta eftersom en hepatit inte är nyttig för fostret och den risken är VIDA mkt högre än en ev risk med gammaglobulinbehandlingen. Flygresa och miljöombyte som sådant klarar nog lilla kärleksbarnet av.
Lycklig resa!
Camillad

Re: Graviditet

Post by Camillad »

Dr Stefan Rustscheff wrote:Hej, jag såg inte ditt svar förrän i dag. När det gäller vacciner är det bara Havrix (hepatit A) eller gammaglobulin och Dukoral Du behöver. När det gäller Dukoral och gammaglobulin är dessa klassade som kategori A, dvs riskerna att ta medicinen vid en graviditet är fursumbara och preparaten har intagits av ett stort antal gravida utan skador. Detta gäller inte Havrix som är oklassat när det gäller graviditet. Vill man vara extra försiktig kan man nöja sig med vanligt gammaglobulin men det tycker jag åtminstone man skall ta eftersom en hepatit inte är nyttig för fostret och den risken är VIDA mkt högre än en ev risk med gammaglobulinbehandlingen. Flygresa och miljöombyte som sådant klarar nog lilla kärleksbarnet av.
Lycklig resa!

Hej!
Åhh tack tack tack för svaret :lol: bättre sent är aldrig :wink:
Vi har bestämt oss vi ska åka, så den 13 mars bär det av :lol:
Tack än en gång
Camilla
Post Reply

Return to “General Questions & Comment”